Digital Markedsføring

God digital markedsføring inkluderer strategier for flere kanaler 

Men digital markedsføring er kun et ledd i digitaliseringsgprosessen

Se også:

ADC Digital Markedsføring

 

Tradisjonell markedsføring ble digital markedsføring –

Digital markedsføring blir digitalisering.

 

 

De som er gode på digitalisering i dag vil lede i fremtiden.

 

Det er vanskelig å være ledende i markedet uten å ha en digital tilstedeværelse. Digital markedsføring erstatter tradisjonell markedsføring, men effektiv digitalisering inkluderer tekniske implementasjoner, analyse og optimaliseringer.

 

Da vi tidligere tenkte synlig for alle, tenker vi nå relevant innhold til riktig målgruppe. Hvorfor skal jeg som annonsør betale for reklame som vises til mennesker som ikke har behov, interesse eller intensjon om å kjøpe mine produkter? Dette er en tankegang som henger igjen fra tradisjonell markedsføring, men i det digitale universet trenger vi ikke forstyrre uinteresserte brukere om tilbud som er irrelevante for dem. I dag har vi muligheten til å finne presise målgrupper som vi vet er interesserte i ditt produkt eller tjeneste, og vi som jobber med digital markedsføring tvinges til å holde fokus på å gi moderne brukere brukervennlig og unike opplevelser.

 

 

Hvor befinner moderne brukere seg?

Når vi snakker om digital markedsføring snakker vi om online eller offline markedsføring. For å enkelt svare på spørsmålet, «Hvor befinner moderne brukere seg?» Er det korte svaret online, på internett. Innen digitalisering jobber vi mot å optimalisere alle relevante kanaler og plattformer for å best utnytte deres fulle potensiale.

 

 

Hvordan oppfører dine potensielle kunder seg?

Det er store variasjoner i hvordan vi bruker digitale enheter som TV, datamaskin, nettbrett og radio i løpet av en vanlig hverdag. Mobilen derimot bruker vi stort sett hele tiden og de fleste av oss har en smarttelefon. Ungdommer og unge voksne velger sosiale medier foran redaksjonelle medier. Dette er type statistikk digitale markedsførere tar i bruk for å forstå målgruppene.  

 

At vi søker mye etter informasjon er kanskje en av de mer anerkjente signaler digitale markedsførere forholder seg til.

 

Hva er det første du gjør når du lurer på noe?

 

La oss se nærmere på Google som et digitalt markedsføringsverktøy.

 

 

Google – i digital markedsførings

Ni av ti nordmenn søker etter informasjon på nettet. Når det gjelder valg av søkemotor er det egentlig bare verdt å nevne et navn: Google. Google dominerer over 75% av søkeresultatene.

Uavhengig om det er bedrift eller privat søk så vil over 80% av alle som skal handle en tjeneste eller et produkt Google det først.

 

 

Bevegelsesmønsteret til en typisk online kunde

Vi ser på bevegelsesmønsteret til kundene fra de skriver inn et søkeord i Google sin søkemotor. Dette søket fører til et søkeresultat (SERP) som består av betalte klikkannonser via Google AdWords(SEM) og organisk søkeresultater med søkemotoroptimaliserte landingssider på topplasseringene.

 

Fra søkeresultatet velger kunden en lenke som fører dem videre til en landingsside. Her gjør de en vurdering og eventuelt konverterer i form av f.eks et kjøp, abonnement på et nyhetsbrev eller at de tar kontakt via telefon.

 

 

Hvem vinner i søkeresultatet?

For å fremheve viktigheten av å være synlig på første side i søkeresultatet i Google er det viktig å forstå statistikken.

 

Under 1% klikker seg forbi første siden i Google. Med andre ord; Er man ikke er synlig på førstesiden i Google, er man ikke synlig for kundene dine.

 

Over 40% av kunder klikker seg inn på førsteplass. Om lag 12% klikker seg inn på andreplass.

 

Prosentene faller gradvis nedover til man kommer til sisteplass før den stiger litt. I stedet for å bla over til side to, blir man litt desperat og klikker inn på siste lenke.

ca 60% klikker seg inn på topp 3 plasseringer

 

 

Hvordan bruker vi disse statistikkene?

Innen digitalisering har vi en unik mulighet til å spore nettsideaktivitet. Vi samler data som inspiseres, renses og tolkes med formål om å skaffe innsikt og se nye sammenhenger slik at digitale markedsførere kan forbedre resultater ved skape optimale annonser som vises til riktig kunde når kjøpsintensjonen er høyest.

 

Søkemotoroptimalisering og søkemotormarkedsføring er en viktig del av din digitale markedsføringsstrategi, men det er ufullstendig å ikke inkludere flere plattformer som sosiale medier, epostmarkedsføring og SMS markedsføring. For å lykkes med digitalisering på sikt kreves det tiltak som tilrettelegger for å spore, samle, lese og forstå trafikken man får inn. I tillegg bruke datagrunnlaget aktivt til å kontinuerlig optimalisere alle digitale plattformer.

 

 

Les også:

Vi har løsninger som passer for deg!
1
Arena
Startpakke
Et sterkt fundament er
grunnleggende for å oppnå
digital suksess
2
Arena
Konkurrent
Å være konkurransedyktig online
krever kontinuerlig optimalisering
med datadreven kunnskap
3
Arena Data
Markedsleder
Strategier på tvers av kanaler
Kontinuerlig datadrevet
optimalisering, kompetansebygging, Tett samarbeid.
  • DIGITAL
    RÅDGIVNING
  • OPPSETT OG
    MÅLESTRATEGI
  • DIGITAL
    MARKEDSFØRING
  • ANALYSE OG
    INNSIKT
  • OPTIMALISERING OG
    PERSONALISERING