Digital Markedsføring

Digital markedsføring fra Arene Data knytter alle våre tjenester sammen mot å nå våre kunders markedsmål.

Hva er digital markedsføring og hvorfor bør du fokusere på dette?

 

Digital markedsføring er (foreløpig) ikke en erstatter for tradisjonell markedsføring som for eksempel print, men et bedre tilpasset supplement for å nå ut til moderne kunder.

 

Hvor befinner moderne kunder seg?

 

Når vi snakker om digital markedsføring snakker vi om online eller offline markedsføring. Her tar vi for oss online markedsføring. Det gjør det forholdsvis lettere å knytte relevans til spørsmålet: Hvor befinner den moderne kunden seg? Det korte svaret vil være online, på internett.

 

Hvordan oppfører dine potensielle kunder seg?

 

Når det kommer til tiden vi bruker på media, skriver Medier24 at i løpet av en vanlig hverdag finner vi store variasjoner i bruk mellom TV, desktop, nettbrett, radio og avis. Mobilen derimot bruker vi stort sett hele tiden.

 

Hva gjør vi på mobilen?

 

Ifølge Aftenposten prater vi relativt lite i mobil. Å ta bilder, skrive meldinger eller e-post ligger heller ikke på topp. Faktisk går 47% av mobilbruk til å sjekke værmeldingen. Vi bruker mye tid på å sjekke Facebook, lese nyheter og se video. Vi søker også mye etter informasjon, spesielt via Google. Alle disse stedene er gode plattformer hvor du kan vise annonser, men la oss se nærmere på Google som et digitalt markedsførings verktøy.

 

 

– i digital markedsførings

 

Ni av ti nordmenn søker etter informasjon på nettet. Når det gjelder valg av søkemotor er det egentlig bare verdt å nevne et navn: Google. Google dominerer over 75% av søkeresultatene i verden.

 

80% av alle som skal handle en tjeneste eller et produkt, Googler det først. Dette gjelder også bedrifter.

Bevegelsesmønsteret til kundene fra de starter med å google ønsket produkt eller tjeneste, starter i Google sitt søkeresultat som består av betalte klikkannonser via Google AdWords(SEM) og et organisk søkeresultat med søkemotoroptimaliserte landingssider på topplasseringene.

Fra søkeresultatet velger kunden den lenken de opplever som den mest tiltalende for deres søk. Dette fører dem videre til en nettside. Her gjør de en vurdering før han/hun konverterer i form av f.eks et kjøp, abonnement på et nyhetsbrev eller at de tar kontakt via telefon.

Brukerreisen til en typisk kunde online

For å fremheve viktigheten av å være synlig på første side i søkeresultatet i Google er det viktig å forstå statistikken.

Under 1% klikker seg forbi første siden i Google. Med andre ord, hvis du ikke er synlig på førstesiden i Google, er du ikke synlig for kundene dine.

Over 40% av kunder klikker seg inn på førsteplass. Om lag 12% klikker seg inn på andreplass.

Prosentene faller gradvis nedover til man kommer til sisteplass før den stiger litt. I stedet for å bla over til side to, blir man litt desperat og klikker inn på siste lenke.

 

 

ca 60% klikker seg inn på topp 3 plasseringer

 

Hvordan bruker vi disse statistikkene?

 

Digitale markedsførere har en unik mulighet til å spore aktivitet. Vi samler data, analyserer i detaljnivå og forbedrer resultater med hensikt å skape optimale annonser som vises til riktig kunde når kjøpsintensjonen er høyest. Dette skiller oss fra tradisjonell markedsføring og betyr penger spart for annonsøren. Vi har tilgang til detaljert informasjon som gir oss muligheten til å levere bedre resultater enn hvilken som helst utfordrer.

Vi går litt dypere inn i tankegangen bak digital markedsføring med et fiktivt case. Følgende er et eksempel på hvordan vi går frem når vi analyserer potensialet for en kommende kunde:

Apple er annonsøren, og de ønsker å selger flest mulig Iphone mobiltelefoner. Vi bruker TinyRanker som Google rank tracker og On-Page SEO Tool.

For søkeordet “Iphone” er det 14800 søk i Norge pr. mnd.

Vi ser at deres rangering for dette søkeordet har en tredjeplass i Googles organiske søkeresultat. Statistisk vet vi at omtrent 20% klikker seg inn på de betalte klikkannonsene og de resterende ca. 80% klikker seg inn på det organiske søkeresultatet

 

Søkemotoroptimalisering(SEO)

 

Vi vet at 80% av 14.800 søkere gir 11.200 treff på det organiske søkeresultatet.

Statistisk sett vil 8.5% av 11.200 søkere klikke seg inn på tredjeplass i søkeresultatet.

Dette tilsvarer 952 personer.

Vi vet også at en gjennomsnittlig konverteringsrate ligger mellom 1-4%. La oss si at for Apple sin nettside ligger konverteringsraten på 2%.

Når 2% av 952 personer kjøper ditt produkt, har din SEO strategi gitt deg 19 salg per måned. Hvis en Iphone koster 7.500,- har din SEO-satsning bidratt med 142.500,- i omsetning per måned.

 

Søkemotormarkedsføring(SEM)

 

Utregningen over beskriver at 20% av 14.800 søkere gir 2960 treff på betalte klikkannonser via Google AdWords. Her konkurrerer annonsøren med noen andre faktorer enn på det organiske søkeresultatet, blant annet med bud på søkeord.

Hvis vi for eksempel byr 6,- per. klikk for søkeordet Iphone, og en konvertering for deg er verdt 2.000,-, betyr det at du er villig til å kjøpe 333 klikk for hvert kjøp/konvertering. De fleste AdWords-spesialistene ville vært misfornøyd hvis kun ett av 333 klikk førte til en konvertering. Det tilsvarer en konverteringsrate på kun 0.3%.

Som Google AdWords-spesialist er målet stort sett nesten alltid å øke konverteringsraten. 1-4% er normalt. Over 5% er bra. Har du en konverteringsrate på 4%, vil 13 personer konvertere per. 333 klikk. Det tilsvarer en konverteringspris på 153,-

Hvis Apple selger 13 Iphone for 7.500,-, omsetter de for 97.500,-

Legger vi til deres SEO-satsning blir regnestykket slik:

SEO = 142.500

+SEM =  97.500

= 240.000,-

Oppsummert er kombinasjonen mellom ditt produkt/tjeneste, hvor godt din landingsside er søkemotoroptimalisert og din SEM-strategi via AdWords, grunnlaget for din suksess med digital markedsføring på Google. Men Google er kun en del av digital markedsføring. 

 

For å oppnå vekst på digitale plattformer er det viktig med en omfattende strategi  som går på tvers av kanalene.

Uten en gjennomført analysekultur begrenses optimaliseringen og den digitale markedsføringen svekkes.

Styrken til Arene Data Consulting ligger i at vi har samlet alle nødvendige digitale tjenester for å styrke din markedsposisjon på et sted. Dette forenkler kommunikasjonsflyt og effektiviserer tidsforbruk.

Kontakt oss i dag for å snakke mer om oppsett av din markedsstrategi. 

Digital rådgivning
Digital rådgivning

Med digital rådgivning fra Arena Data får du råd om hvordan digitale verktøy og kanaler kan utnyttes for å legge gode digitale strategier. Uten en tydelig digital strategi er veien kort til en svak markedsposisjon. Arena Data sikrer at data og handlekraft går sammen for å sikre bedriftvekst.

Oppsett og Målestrategi

Oppsett av strategiske målestrategier gjør det lettere å utnytte data for analyser og anbefalinger. Arena Data bistår bedrifter med oppsett og definere gode målestrategier.

Optimalisering og Personalisering

Internett er i stadig endring. Det er alltid noe som kan oppgraderes, optimaliseres eller bør vedlikeholdes. Arena Data hjelper bedrifter med å optimalisere og personalisere nettstedtilværelsen til kundene.

Kart og kontakt